Fragment din romanul Roluri pe
Scena Vieţii
ÎN 1941, (d. H.) EUGEN STERIADE NU ÎMPLINISE ÎNCĂ doisprezece ani când tatăl
său îl
duse în Germania, la Leipzig, şi-l înscrise într-un colegiu particular, la
îndemnul profesorilor săi de la Bucureşti, unanim convinşi că băiatul avea
geniu. Ceea ce era adevărat. Eugen
avea o inteligenţă ieşită din
comun. Slujit de o memorie fabuloasă,
învăţa rapid şi dispunea de neobişnuită intuiţie. Deveni student la medicină,
la numai cincisprezece ani. Absolvi colegiul şi urmă, timp de şase ani, studiul
medicinei. Se distinse prin marea-i pasiune pentru cercetarea cauzelor bolilor
omeneşti. De unde veneau şi cum puteau fi eradicate.
Cu numai o zi înainte să se întoarcă în ţară, la
Bucureşti, fusese nevoit să primească vizita unui necunoscut. Nu se obişnuia una ca asta, dar
când şi când se întâmpla. De-a lungul anilor petrecuţi la Leipzig, schimbase de
mai multe ori locuinţa. Era un tânăr bogat. Tatăl său, Radu Steriade îi
trimitea lunar sume consistente, să trăiască larg nu ca un student sărac. La
asta se mai adăudau şi banii câştigaţi de el însuşi, ca mâna doua în operaţii
chirurgicale complicate pe creier.
Vizitatorul necunoscut era un tânăr, sau mai bine
zis, un om fără vârstă. Sunase la uşă şi valetul lui Steriade deschise. Erau
anii 1941-1942. Germania biruise o bună parte din Europa. Hitler credea că avea
datoria mesianică de purificare a rasei germane în vederea întâlnirii
germanilor cu arienii, cu supraoamenii. Cei din jurul lui Hitler practicau, la
nivel înalt, magia. Aveau revelaţii despre un viitor plin de gloria germanilor.
După formalităţile de prezentare, vizitatorul
recunoscuse că venise la el pentru a-l informa că persoane foarte serioase,
foarte distinse în domeniul ştiinţei doreau să-l invite la o întrevedere
secretă, să-l cunoască şi să-i afle proiectele de viitor. Steriade deveni
prudent. Înţelese că mesagerul nu era unul obişnuit şi cei care-l trimiseseră
erau ceva mai mult decât nişte distinşi oameni de ştiinţă. Acceptă imediat şi nu mai puse întrebări.
Conveni cu vizitatorul să se întâlnească după trei zile.
În tot acest timp, Steriade se pregăti. Avea
câteva variante de răspuns la întrebările pe care se aştepta să-i fie puse. La
data stabilită, necunoscutul apăru din nou. Conveniră să aibă încredere unul în
altul. Oricât erau nervii lui de oţeliţi, nu era dispus să înfrunte tigrul cu
mâinile goale. Îi spuse necunoscutului că erau vremuri grele, nesigure,
Germania era în plin război, populaţia era vigilentă, iar el era un străin care
tocmai terminase toate treburile aici şi voia să plece în ţara lui.
Necunoscutul îl sfătui să-şi încredinţeze viaţa în mâinile lui Dumnezeu. Căci,
în fond ce i se putea întâmpla? În cel mai rău caz să fie mutilat şi aruncat
într-o existenţă de mizerie. Având în vedere că era medic, că se specializse în
neurochirurgie şi psihiatrie, probabil ştia cum să-şi anihileze senzorii
durerii şi atunci tortura n-ar fi avut prea mare efect.
Omul vorbea necontenit şi Eugen Steriade începu să
transpire. Îşi încredinţă sufletul lui Dumnezeu gândind că rău făcuse că nu
fugise, că nu se ascunsese. Veni momentul cel mai greu. Necunoscutul avea
misiunea să-l conducă la o adresă.
- Pot să refuz să merg?
- Poţi, dar n-ar fi de nici un folos.
- De ce?
- Eşti genul de cercetător pasionat. Sigur vei
descoperi multe lucruri importante legate de sufletul omului. Şi vom fi mereu
cu ochii pe tine.
- Dar cine sunteţi voi?
- Vei afla, dacă mă vei urma.
Îl urmase şi aflase. Era o societate secretă, i se
spuse, alcătuită din douăzeci şi una de persoane, faimoşi oameni de ştiinţă,
printre care şi profesorul cu care Steriade îşi dăduse doctoratul în medicină
şi alături de care fusese mâna doua în
numeroase operaţii pe creier şi care îl recomandase fiind de acord să li se alăture.
După ce primele momente de uluială trecuseră, Eugen Steriade fusese pus într-un
prim contact cu exigenţele Ordinului Cavalerilor Anonimi. Devenea cavaler în al
şaselea cerc, penultimul, cel mai important, cel mai aproape de exigenţele
îndumnezeirii. Oricât de oţelit era, fragmentul din jurământul de credinţă care
spunea, de îmi voi uita îndatoririle faţă de Ordin şi voi divulga informaţii
sau mă voi împotrivi regulilor generale sunt de acord să plătesc cu viaţa. Se
opri la acest paragraf şi vru multe lămuriri. Ceremonia se opri şi câteva zile
mai târziu Steriade se întâlni cu Hans Mitelbach care era la fel de tânăr ca el
şi probabil şi de aceeaşi vârstă. Avuseseră o lungă convorbire la finele
căreia, Steriade fusese de acord cu jurământul. Într-o nouă întâlnire solemnă,
depuse jurământul şi deveni cavaler anonim. I se spuse că nu-şi va întâlni
personal fraţii, că nu-i va cunoaşte decât pe cei care i se dezvăluiseră,
respectiv pe Hans Mitelbach şi pe profesorul şi mentorul său. Că în toate
împrejurările vieţii va fi contactat de mesagerii ordinului cărora le va
încredinţa opera sa secretă, care nu putea fi comunicată încă lumii. Îl îndemnă
să nu-şi iubească viaţa, dar nici să şi-o urască.
La câteva zile după asta un alt necunoscut îi sună
la uşă. Îl lăsă să intre.Era îmbrăcat cu un costum de un maro foarte intens la
culoare, cu vestonul închis până la gât. În loc de cămaşă şi cravată purta un tricou cu guler strâns pe gât. După
salutul însoţit de o amplă plecăciune, spuse că se numea Gerhart Freigel. Era medic şi urma să plece pe frontul din
Rusia.
- Şi cu ce te pot ajuta, întrebă Steriade.
- Am citit prin reviste articolele tale despre
cauzele bolilor. Undeva spui că unele epidemii din secolele treisprezece şi
paisprezece precum ciuma, holera sau malaria au fost aduse pe pământ de
vizitatorii din alte planete. Spui că pământul a fost colonizat de supraoamenii
din alte planete care-au venit pe pământ şi-au rămas aici, fie blocaţi de vreo
defecţiune a navelor lor ori de bunăvoie...
- Şi ce dacă spun, îl întrerupse Steriade brusc
enervat.
- Nimic de obiectat. Te admir, aş vrea argumente,
aş vrea să te cunosc mai îndeaproape.
- Nu-i obligatoriu.
- O, nu, categoric. Gândeam că eşti o excepţie a
acestor timpuri şi voiam să ştiu cum gândeşti.
- Bun. Dacă vrei neapărat, ţinem legătura prin
corespondenţă.
- Unde aş putea să-ţi trimit scrisorile?
Steriade scrise pe o carte de vizită adresa lui
din Bucureşti şi i-o dădu. Mulţumit, omul îi strânse mâna, mai spuse câteva
cuvinte de rămas bun şi plecă. În urma lui, Steriade rămase pe gânduri. Era
stresat de temeri fără chip şi număr.
Două săptămâni mai târziu se afla din nou în
Bucureşti, în reşedinţa părinţilor săi. Multe se spuneau despre el şi prea
puţine erau adevărate. Într-o primă fază, n-ar fi fost exclus ca diversele
societăţi secrete, în plină activitate, să fi crezut în mesianismul Germaniei
şi să fi sprijinit nazismul. În Germania, în ciuda faptului că avea, la acea
dată, cel mai mare număr de oameni de ştiinţă, recunoscuţi şi apreciaţi pe
întreg globul, Einstein însuşi era în Germania, magia înflorise într-un fel
incontrolabil. Magia făcea ravagii printre corifeii nazismului. Unii dintre
miniştrii lui Hitler credeau că prin diverse antrenamente, puteau lua legătura
cu supraoamenii aflaţi în Shambala sau Agartha, regate subpământene, care
dispuneau de civilizaţii extraordinar de avansate. Eugen Steriade era la curent cu toate. De-a lungul
anilor de facultate, abordase şi el calea spirituală. Se antrenase cu o fostă
adeptă a lui Sanctitus. Femeia era transformată şi-l iniţiase şi pe el. Dar asta era o altă poveste.
La data când se întorsese în ţară, la vârsta de
douăzeci şi doi de ani, îşi luase deja doctoratul în medicină şi se
specializase în neurochirurgie şi psihiatrie. Revenit în mica lume a
Bucureştiului, fiind acum un tânăr în toată puterea cuvântului, aduse după sine
şi o neobişnuită faimă, ceva destul de spăimos. Se spunea că era un admirator
înflăcărat al lui Hitler, că îl fascina ideea purificării raselor, acţiune ce ar fi împiedicat, după opinia lui, degenerarea genetică a speciei umane. Poate să fi fost
adevărat, poate că nu. Important era că Eugen Steriade avea toate calităţile
unui savant şi lucru se vădea cu prisosinţă. Se dedică chirurgiei pe creier şi
mai ales psihiatriei, considerând probabil că disfuncţiile psihice erau efectul
unor defecţiuni ale creierului.
Cât stătuse în Germania, într-o Germanie unde
hitlerismul se înălţa la orizontul istoriei prevestind cel mai amplu cutremur
al lumii secolului douăzeci, o Germanie pătimaşă, dând în clocot de sentimente
negative, de ură la adresa altor popoare, gata să dezgroape magia primitivă a
evului mediu, gata să înlocuiască ştiinţa, cu viziunile delirante ale unor
guruşi coborâţi în Europa din negura Tibetului, Eugen Steriade învăţase tot ce
se putea învăţa despre suflet, se exersase în domeniul cunoaşterii
suprasensibile, ştia cum să acceadă la Supra Puteri, ştia cum să comunice cu
lumea invizibilă. Avusese drept mentor o doamnă care-l iniţiase şi cu această
doamnă călătorise prin lumile invizibile, convins că Germania va fi motorul
istoriei şi va schimba cu totul şi modelul şi ţelul cunoaşterii şi evident şi faţa lumii.
Chiar din primul an de activitate în Bucureşti,
fiind profesor la facultatea de medicină, publică un studiu incitant pe tema
operaţiilor pe creier asupra indivizilor înapoiaţi mintal sau afectaţi de maladii psihice, dezvoltând un fel de elogiu
la adresa medicilor germani, îndreptăţiţi să extermine rasele inferioare. Nu merse însă
mai departe. Susţinea cu ardoare şi poate şi cu îndreptăţire că rasa albă
crease cea mai înaltă civilizaţie singura în măsură să comunice cu Dumnezeu.
Lucrarea stârnea interes nu doar în lumea
academică ci şi în rândurile celor mai puţin avizaţi bucurându-se de un succes major. Mulţi amatori
într-ale purificării
rasei, se grăbeau s-o cumpere. Sigur de sine, fericit ori poate cu mult mai
nefericit decât cei ce ştiau mai puţine, Eugen Steriade deveni dintr-o dată o
vedetă. Lumea bună, dar şi o lume mai puţin bună, îl căuta, îl întreba, dorea
să-l întâlnească. Împreună cu un grup de oameni bogaţi, înfiinţă o clinică
particulară axată pe probleme de neurologie şi psihiatrie şi reuşi să adune în
jurul său o echipă de medici tineri şi pasionaţi de cercetare. Afirma în diverse ocazii că era admirabil
programul de îmbunătăţire al rasei lansat de marii specialişti
ai Germaniei, de izolare a celor buni de cei răi, cei atinşi de blestemele păcatelor străvechi ale strămoşilor. Prezent la diverse recepţii sau la
obişnuitele vizite mondene, ce se practicau cu şi mai multă râvnă din pricina
războiului, din alte felurite motive ce înălţau spaima de moarte la rangul de
modus vivendi, devenit între timp omul zilei, Eugen Steriade era întrebat şi de
cei care aveau o idee cât de cât exactă despre viaţa sufletului, cât şi de cei
ce se considerau atei convinşi, dacă descoperise cumva secretele vieţii de după
moarte, dacă spiritismul avea o bază reală. De cele mai multe ori, doctorul
tăcea nedorind să divagheze pe o temă atât de gravă, detestând superficialitatea celor ce credeau că viaţa de după moarte era o temă la modă ce se putea discuta la un pahar de şampanie. Îndreptăţit, datorită
cunoaşterii, să păstreze o serioasă muţenie asupra experienţelor personale
trăite la limita corpului fizic, stârnea în jurul său comentarii pasionale, intense,
stranii, contradictorii. Toţi cei ce se credeau elite intelectuale disecau cu
acribie preocupările doctorului. Oamenii îi găseau merite ciudate şi încă şi mai ciudate
cusururi. În anumite medii se vorbea de faptul că practica operaţii pe creier
care modificau personalitatea individului. Se spunea de asemenea că, fiind un
fervent filogerman, era şi
un admirator al practicilor celor din S.S., magicienii celui de al treilea
Reich. Că făcea parte din felurite confrerii oculte ce urmăreau accelerarea timpurilor şi declanşarea Apocalipsei.
Într-un timp relativ scurt, Steriade deveni unul
dintre celebrii momentului. Strania glorie a fiului atrase atenţia tatălui.
Steriade senior se sperie destul de tare când o verişoară îl puse în temă cu
faptul că Eugen stârnea cele mai vii critici, pentru că practica alchimia şi magia. Întrebat de
tatăl său dacă
înnebunise
cumva, doctorul se crezu îndreptăţit să-şi convingă părintele de
lipsa de măsură a bârfelor. Ca să mai domolească gura lumii, plecă în Elveţia,
în căutarea liniştii, dar după cine ştie ce chibzuinţă personală se stabili
tocmai în
oraşul
în
care funcţiona
o bună
şcoală
dedicată
ştiinţelor
spirituale, unde rămase mai bine de jumătate de an şi continuă
să
se adâncească
în
substanţa domeniului vast şi imponderabil
al cunoaşterii
suprasensibile. Pe măsură ce înainta
în ceea ce se putea numi o altă dimensiune a realităţii, căpăta certitudinea că ştia tot mai puţine lucruri despre esenţa
spiritului, a sufletului, a lui Dumnezeu. Din pricina ravagiilor făcute de război
lumea devenea mistică, implora pe Dumnezeu cu mai multă patimă, dorind să înţeleagă sensul nesfârşitului măcel
omenesc. Savanţii celor două lumi nu se mai preocupau de sănătatea lumii şi
nici măcar de salvarea ei. Armele ştiinţei clasice cedau, în favoarea unei
ştiinţe mistice, cultivată de spiritualiştii germani adunaţi în societăţi
secrete, dispuşi să ardă omenirea pentru descoperirea nemuririi.
La capătul a şase luni, se
întoarse din Elveţia, decis să practice tratamente noi şi oarecum mai omenoase,
pentru cei loviţi de tulburări psihice majore. Pentru început, îşi făcu o idee
despre gravitatea fenomenului, socotind rata de creştere a bolilor psihice, pe
cap de locuitor. Se încumetă să scrie, din nou, cu o grabă remarcabilă, două
tratate despre felul cum puteau fi înlăturate unele maladii psihice prin
extirparea unor părţi din creier. Susţinu, în lucrările sale scrise cât şi la diversele întruniri de specialitate, că schizofrenia, de
pildă, putea fi depistată înainte de a se defini prin simptome şi persoana în
cauză avea şanse să se salveze dacă i se extirpa din creier zona responsabilă
cu manifestarea disfuncţiilor majore. Lucrările stârniră un alt val de interes
exacerbat şi comentarii mai mult pasionale decât competente. I se reproşa că
aborda bolnavii mintali şi psihici ca pe nişte animale pe care dorea să facă experimente. Se aflase, pe diverse canale
informative, că
medicii germani făceau experimente direct pe oameni, reuşind performanţe
notabile în domeniul distrugerii memoriei, a înlocuirii personalităţii, a spălării creierului, transformarea unei persoane prin
implantul unei noi memorii obţinută în laborator, o dată cu o inteligenţă artificială. Dar tânărul doctor Steriade nu se împiedică de
patimile dezlănţuite. Ştia că medicii germani experimentau în clinici secrete
operaţii pe creier ce vizau transformarea persoanei. Flagelul mondial, teoriile
unor grupuri cu privire la rasa cea nouă de semizei, ce va lua locul oamenilor
viermi, apariţia
mutantului, una din alta, toate stârneau în mintea iscoditoare de savant a lui
Steriade interese dintre cele mai stranii. Începu o serie de operaţii pe schizofrenicii irecuperabili aflaţi
în aşezămintele de profil şi mai toţi muriră la scurtă vreme de la operaţie, ceea ce nu-l împiedică să continue cercetarea. Pentru el schizofrenicii însemnau doar material pentru studiu mai puţin valoroşi chiar decât şoarecii.
Cam în acelaşi timp o cunoscu pe Despina Cornescu, fiica
mofturosului boier de viţă veche, Nicolae Cornescu. Se îndrăgosti de ea şi-o ceru de soţie. Făcând valuri în mica societate bună a
Bucureştiului, în ciuda faptului că războiul părea că nu se va mai sfârşi, că
existenţa nu va mai intra vreodată în parametri socotiţi a fi normali, se
încumetă să-l abordeze pe Cornescu, după ce se
convinse că Despina era la fel de serios îndrăgostită de el. De altfel iubirea
Despinei pentru Eugen Steriade, intensă, năvalnică, părea mai degrabă rodul
pripit al unei nesăbuite admiraţii faţă de felul cum arăta. El era departe de
aspectul patetic al savanţilor
rău îmbrăcaţi, neglijenţi şi nu prea arătoşi la faţă. Era ca un foto model,
ca un Făt Frumos, cu trăsături distinse,
spiritualizate, cu un chip cu totul deosebit, luminat de nişte ochi mari, uşor exoftalmici, sub fruntea înaltă dând feţei o vie expresivitate. Îmbrăcat mereu după
canoanele ultimei mode, fiind mereu elegant vorbind numai nemţeşte dintr-un snobism care enerva pe cei mai mulţi,
stârnea în jurul său pasiunile multor fete ajunse la vârsta critică a
măritişului.
La un bal, frumoşii ochi ai lui Eugen Steriade
căzură pe chipul trandafiriu al Despinei Cornescu şi fusese de-ajuns pentru ca
să şi-o dorească soţie. Câteva luni mai târziu el îi ceru mâna, după o curte
insistentă presărată cu întâlniri secrete şi sărutări. Ea acceptă cererea în
căsătorie cu bucurie, cu extremă recunoştinţă. Tatăl ei, în schimb,
refuză să le acorde binecuvântarea. Venit în ţară numai din pricină că
fusese alungat din Paris de vitregia războiului şi, după părerea lui, de
alianţa sordidă a României cu Germania lui Hitler, Nicolae Cornescu se arăta
prea scârbit de faptul că trebuia să trăiască în Bucureşti, într-o lume ce lui
i se părea amarnic de primitivă. Despre Steriade aflase că era germanofil şi
socotindu-l păgân şi demonizat, nici nu suporta să stea sub acelaşi acoperiş cu
el. În ochii lui, Steriade-tatăl nu era bancher ci pur şi simplu un
cămătar, “neam de cămătari, slugile lui Hitler.” Cornescu îl detesta pe Hitler
cu lipsa de măsură a celor neputincioşi, dispreţuindu-i, cu aceeaşi exagerare,
şi pe cei ce se declarau de partea nemţilor. Dorinţa lui Eugen de a se căsători cu Despina îl scoase din minţi. Se supără excesiv, strigând în engleză şi nu în franceza pe care-o vorbea zi de zi, vrând probabil ca şi prin asta să-şi arate ostilitatea:
- How dare you ask
me such a crazy thing?
Insanity thing? How dare you?
- I love your
daughter, I want merry her.
- First of
all, who do you think you are? I've never meet you, I don’t know who you are.
Get lost in my eyes.
- Sir, I’m not
obliget to punish me with your lack of good manners. Good day and good bye.
Plecă,
dar nu se descurajă. Peste două săptămâni veni din nou la Cornescu, hotărât să
facă lucrurile cum trebuie. De data aceasta, îşi pledă cauza mai bine pregătit.
Mimând
smerenia spuse că în ochii lui Dumnezeu era un nimeni, dar se îndrăgostise de
Despina, o visa şi ziua şi noaptea, şi-o dorea soţie şi mamă a copiilor săi. Nu
vedea onoare mai mare pentru neînsemnata lui persoană etc., etc.
O ţinu astfel
vreo jumătate de oră până când Cornescu, plictisit de falsa lui smerenie,
enervat şi sâcâit de tăria unui vechi ulcer, răbufnise într-un fel brutal şi
vădit jignitor:
-
Nu pot, tinere, să fiu de acord cu o căsătorie ce nu are sorţi să fie fericită.
Fiica mea nu se potriveşte a fi soţia unui bărbat care despică
un om la fel de nesimţitor de parc-ar fi un dobitoc.
Intenţia
lui Cornescu de a-i zădărnici căsătoria, clară şi jignitoare, îl scoase din
sărite pe Steriade şi-l decise să nu mai ţină
cont de interdicţiile
lui. Reuşi s-o convingă pe Despina să-l urmeze într-o relaţie de tip
matrimonial, fără să fie nici măcar logodiţi. În septembrie, 1943, într-o
noapte, o răpi, deşi cuvântul răpire era impropriu de îndată ce fata atât
aştepta. O ascunse în vila
familiei lui de la Sinaia şi se bucură de toate privilegiile unui soţ legiuit
şi tolerat în ochii lui Dumnezeu. Lumea cea mică a Bucureştiului vui imediat, împărţită
în
două
tabere încrâncenate,
pro şi
contra, nu din pricina faptei, ci din
dezamăgire
că
încă o speranţă era pierdută pentru un posibil soţ sau măcar amant. Războiul dublat de frica de moarte, dezlănţuise
un gen de existenţă în marginea desfrânării.
Despina se dărui iubitului şi rămase gravidă. Pe atunci femeile nu prea ştiau cum să se protejeze de o sarcină nedorită. Deşi doctorul ştia cum ar fi trebuit să o ferească de necaz, probabil îşi dorise s-o verifice dacă era aptă să-i dăruiască urmaşi. Revenită la părinţi, Despina avu surpriza să constate că
tatăl nu mai voia să comunice deloc cu ea. Zadarnic le spuse că aştepta un
copil, Cornescu se dovedi absurd de nemilos. Dar doctorul Steriade se căsători
aproape imediat cu Despina, după ce se convinse că nu era chiar important ca
socrul său să-l binecuvânteze şi să-l accepte. Nunta avu loc la hotelul Athénée
Palace, unde, în aşteptarea sfârşitului războiului, locuia însuşi Cornescu. Nunta fusese cu adevărat fastuoasă, în ciuda războiului şi-a panicii totale. Adunase toată elita militară şi diplomatică germană aflată încă la Bucureşti, ofiţeri şi diplomaţi, convinşi, sau numai sperând, că viitorul lumii va fi al lor. Cornescu şi rubedeniile lui, deşi invitate la nuntă, nu-şi făcură apariţia.
La aproximativ opt luni
după nuntă Despina născu doi băieţi gemeni şi Steriade nu-şi mai încăpu în
piele de bucurie. Se află îndată că se ocupa de gemeni, le schimba scutecele, le
făcea baie în locul bonei, le asista masa şi-i cântărea şi dimineaţa şi seara.
Se dezlipea cu greu de copii şi se vedea bine că-i adora. Stătea şi le veghea
uneori somnul, să se convingă că respirau bine, că visau, că erau fericiţi în
somn şi în visele lor. Bona
copiilor nu mai pomenise un tată atât de exagerat de grijuliu. Şi era şi destul de speriată la gândul
c-ar putea greşi cu ceva faţă de copii. Uneori îl alunga zicând că Dumnezeu nu
vedea cu ochi buni pe cei ce-şi adorau progeniturile, uitând că ele îi
aparţineau Lui. În simplitatea sa, bona copiilor încerca să-l facă pe Steriade
să se bizuie pe milostenia Domnului care-i dăruise frumoşii copilaşi. Şi încă
şi mai milostiv, în octombrie 1945, Dumnezeu îi dărui şi o fată. O boteză
Ariana, aşa cum dorise naşul ei, Eduard Manuel
Creţianu.
O lună mai târziu, după naşterea Arianei, Steriade
primi vizita unui fost profesor al său, de la Berlin, un strălucit psihiatru.
În timpul anilor de studiu îl urmărise cu mare atenţie pe Steriade şi căutase
să-l cunoască mai îndeaproape.
Războiul se sfârşi, Germania şi artizanii
demonizării Germaniei fuseseră făcuţi una cu pământul. Eugen Steriade, asemeni
tatălui său, stătea cu bagajele făcute pentru a fugi în Elveţia, unde avea depuse sume considerabile de
bani în conturi sigure şi unde îl aşteptau confraţi, prieteni de mare încredere. De acolo intenţiona s-ajungă în Statele
Unite. Înainte încă de alegerile din 1946, tatonase drumul spre SUA. Dorea să
ajungă acolo şi să facă psihiatrie la cea mai înaltă cotă. Avea certitudinea că misticii din China şi
din India vor ocupa pas cu pas lumea occidentală deţinând adevăratul secret al
bolilor psihice ca rezultat al unor conştiinţe încărcate de prea multe păcate acumulate în
vieţi succesive. Nu-şi făcea iluzii că îi va fi uşor să-şi câştige prestigiul
ştiinţific ce i-ar fi îngăduit o practicare legală a medicinii. Naziştii
scoseseră magia din peşterile unde fusese ascunsă în Evul Mediu, deschiseseră Cutia Pandorei. Hitler încercase să
reînvie păgânismul într-o Europă creştină, nepăsându-i că nimicea poporul
german. Pentru cei ce pribegeau prin lume dornici să scape de amintirea
ororilor săvârşite de germani în numele unei rase, actele lui Hitler nu mai erau
un secret. Steriade susţinea că războiul se desfăşurase în câteva dimensiuni, vizibile şi invizibile. Pe de o parte front, sânge,
moarte, armate, măcel militar, dar paralel cu războiul fizic se derulase şi un război şi mai crâncen între puterile
nevăzute, între zeii păgâni şi îngerii creştinătăţii. Hotărârea doctorului de a
se expatria era fermă iar planul plecării fusese deja detaliat pe direcţii
precise. Prima oprire, înainte de a lua drumul Americii, trebuia să fie Berna.
Nu mai apucă însă să ajungă în Elveţia. Peste noapte fii săi gemeni, Alexis şi
Nicolae, căzură bolnavi la pat, doborâţi aparent de o simplă răceală. Dar nu
asta era. Evoluţia fulminantă a febrei sub tratament, dovedi un diagnostic
cumplit: meningită. Simptomele risipeau orice urmă de speranţă. Medicii,
confraţii lui Steriade, confruntaţi cu o asemenea maladie, încercau imposibilul
pentru salvarea copiilor. Dar la capătul a trei zile de chinuri, copii muriră în ordinea în care veniseră pe lume, mai întâi
Nicolae şi zece minute după el, Alexis. Inima lui Steriade se frânse. Durerea
Despinei era poate şi mai mare, ea însă îndura cumva mai bine, teribila nenorocire.
Opac la încurajările de
circumstanţă, Eugen Steriade nu reţinu nimic. Era prea copleşit de mânie, de
neacceptare, de întrebări de genul: de ce, Doamne, mi i-ai luat? rămase fără
răspuns şi chiar dac-ar fi căpătat răspunsuri competente, tot nu l-ar fi
consolat. Chipul său împietrit exprima limpede, fără vorbe, fără gesturi şi
fără lacrimi, că nimic nu-i va anula vreodată şi nu-i va primeni convingerea că
nu va mai putea iubi soarele acestei existenţe ce-l înşelase cu o asemenea
viclenie enormă şi plină de o inutilă cruzime, zdrobindu-i sufletul, toate
nădejdile şi toate iluziile. Singură Despina îi intuia totala prăbuşire şi se temea de moarte că el nu
va rezista dezastrului. După înmormântarea băieţilor îl ţinu de mână veghindu-l
zile şi nopţi la rând, căutând să-i alunge revolta. Îi
tot spunea că
aveau datoria să trăiască pentru fiica lor, Ariana, erau obligaţi să se
gândească, în ciuda grozăviei momentului, la binele şi la viitorul ei. Steriade
nu auzea nimic. Pentru el părea că scopul existenţei se năruise. Refuzând să
mai mănânce şi să mai bea, se încuie într-una din camerele reşedinţei sale şi
acolo rămase. Se lăsă doborât de perfidia durerii. Îşi
pierdu credinţa în Dumnezeu, în taina mântuirii. Culcat în pat, cu draperiile
şi jaluzele trase, în întuneric, înghiţea cantităţi sinucigaşe de luminal. Somnul însă nu-i rezolvă problemele, îl ajută numai să o ia razna. Nu mai era deloc
atent la schimbările ce surveneau în viaţa politică a României. Cei mai mulţi
oameni politici, oameni de afaceri, bancheri, moşieri, mari industriaşi, mari
specialişti din diverse domenii, plecau în Occident sau oriunde vedeau cu ochii
de spaima instalării comuniştilor la conducerea ţării. Mai înainte de moartea
copiilor săi, Steriade începuse să scrie un tratat asupra psihologiei celor
însetaţi de putere, un fel de radiografie a celor ce instituiseră în istoria de
la suprafaţă, mistica puterii, fenomen psiho-social manifestat în toate
epocile, dar atingând un gen de apogeu sinistru în secolul douăzeci, cel al
prăbuşirii monarhiilor ereditare, înlocuite cu democraţii de tip american, nu
socratic, nu platonician. Era viziunea unui bun cunoscător al facultăţilor
psihice şi mintale ale individului uman. Se vedea bine din felul cum aborda
problema că nu-l interesa spectacolul ieftin al evoluţiilor tehnicilor ci al
inteligenţei încorporate în marile progrese. Descoperise dintr-o dată
tronsoanele invizibile abordate de cei puţini, dăruiţi de Dumnezeu cu putere
spirituală, apţi să devină uneltele Sale. Credinţa în Dumnezeu şi în ierarhiile
cereşti, îl ajutase pe Steriade să nu derapeze de la judecata cea dreaptă a
lucrurilor. În elaborarea tratatului despre putere pornise de la convingerea că
Dumnezeu conducea lumea prin oamenii aleşi de El, cu oamenii din care făcuse
uneltele Sale, susţinând că toţi oamenii şi toate ierahiile cereşti se aflau în gândul lui Dumnezeu şi luau de acolo ceea ce le trebuia pentru împlinirea datoriei. Se petrecuse însă
moartea gemenilor, băieţii săi adoraţi, pentru care credea că trăia, provocând
în sufletul său o mutaţie stranie. Nu-i mai trebuia ştiinţa, nu-i mai păsa de nimic. Zăcea în întuneric şi se asigura că
nu mai merita să facă efortul de a trăi. Tot ce fusese valoros în lume,
inocenţa, secolul nouăsprezece cu minunata idee a iubirii şi a răgazului, calm,
lux şi voluptate, se spulberaseră în faţa agresiunii celor două, considerate de
el, criminale conflagraţii mondiale. La ce bun, se întreba Steriade, să mai
trăiască într-o lume a violenţei, a urâtului, a crimei ordinare, a deriziunii?
Stătea în întunericul din camera pe care nu mai voia s-o părăsească sfâşiat de
dorul copiilor săi şi chiar nu-i mai păsa dacă murea şi el şi dacă întreg
globul se prăbuşea în abis. O vreme se certase aprig cu Dumnezeu strigând că nu-l mai voia, că ajunsese să sufere
prea cumplit. Oricât
ar părea de ciudat, Steriade îşi pierduse o parte bună din minţi, confunda planurile, iar inconştientul său îl purta către zonele intens întunecate ale morţii. Îşi voia fii, îi era atât de dor de ei încât ar fi făcut orice pact cu orice crâncen mefisto, pentru orice preţ, numai să-i mai poata privi, să-i mângâie, să-i vadă zâmbind. Scenele care prefaţaseră moartea gemenilor, deosebit de violente, erau
tortura cea mai grea pentru sufletul lui de părinte. Voia să moară ca să-i poată regăsi.
Într-o dimineaţă, la vreo
trei luni, după moartea copiilor, în jur de zece dimineaţa, Despina bătuse
întâi la uşă şi pe urmă intrase în camera lui. Şi cum el dormea, ea îl scutură de umăr, îl trezi şi-l informă că era căutat
cu mare insistenţă de un bărbat care nu voise să spună cine este.
- Nu pot şi nici nu vreau
să văd pe careva. Te rog, lasă-mă.
- Se poate să nu poţi să
vrei, domnule doctor Steriade, se auzi glasul intrusului din spatele Despinei.
Fără pic de trac, o urmase cu paşi silenţioşi şi intrase o dată cu ea în
încăpere. Erau vremuri tulburi, Despina se sperie, doctorul se dezmetici şi el
oarecum.
- Oricine ai fi, domnule,
cum îndrăzneşti să dai buzna?
- Îndrăznesc, măria ta, dă-te jos din pat, nu-i
timp de lenevit.
Tonul necunoscutului însemna ceva şi Steriade îi prinse cel puţin o parte din sens. Se uită la chipul lui
smolit descoperind doar un ins parcă fără expresie, faţa unui bărbat ajuns la jumătatea vârstei,
slab, negricios, cu dinţii prea mari şi parcă prea numeroşi într-o gură prost dimensionată.
- Pleacă imediat, dacă nu
vrei să chem poliţia.
- Poliţia sunt eu, n-ai
decât, cheam-o!
- Ce-i asta? Ce vrei?
- Ce vreau? Oho! Vreau
să-ţi propun un târg, vreau să pornim o afacere împreună. Ştiu că eşti un
psiholog genial, ştiu ce poţi şi ce nu poţi, şi mai ştiu că noi doi avem multe
de făcut împreună. N-aş vrea să mă obligi să te constrâng pentru o cooperare.
Eugen Steriade se sprijini
în coate apoi se ridică de-a binelea din pat. Îl privi pe intrus. Raţiunea lui făcea conexiuni apte să-l
prevină că bărbatul
care-i stătea în faţă era un bolnav psihic, un obsedat, un constructor
în întunericul peşterilor, al planurilor de accelerare a timpurilor. Simţi o durere insuportabilă şi
se trezi la realitate. Se afla în prezenţa unui mutant şi-l recunoscu. Îl luase pe
Steriade prin surprindere cunoscând bine tehnicile manipulării.
-
Atunci, vă rog, duceţi-vă în salon şi aşteptaţi-mă, spuse cu ton aproape
pierit, sosesc imediat şi eu ca să discutăm.
- Bine, spuse necunoscutul, convins că Steriade îl recunoscuse şi pricepuse mesajul. Se întoarse în salon, o
încăpere vastă, mobilată sumar cu canapele, fotolii şi un pian de concert având
şi toţi pereţii acoperiţi cu tablouri. Pe lângă portretele a câtorva generaţii de bărbaţi şi femei Steriade, erau şi multe tablouri, peisaje,
lucrări în ulei sau acuarele, semnate de pictori celebri şi mai puţin celebri.
În aşteptarea lui Steriade, necunoscutul se strădui să privească picturile
dispuse jur împrejur. Vila în care locuia Steriade, număra vreo douăsprezece
dormitoare, un salon mare la parter şi alte două saloane de primire, unul la
mezanin şi altul la primul etaj. Existau câteva camere şi pentru personalul,
dar la acea dată în casă nu mai lucrau decât două cameriste, Lucreţia şi Luiza,
două tinere fete, încă adolescente, venite din Oradea în Bucureşti. Bona
băieţilor fusese concediată de mult. Plănuind plecarea, Steriade se
descotorosise aproape de toţi angajaţii. Lucreţia ducea greul casei, curăţenia
şi îngrijirea Arianei, fetiţa de nici doi ani, de care părinţii ei, greu loviţi
de moartea băieţilor, păreau să fi uitat. Cealaltă servitoare, Luiza, gătea şi
servea la masă. Absenţa servitorilor nu-l intrigă pe vizitator; părea să ştie
totul ori aproape totul despre Eugen Steriade. Când îl văzu din nou apărând în
golul uşii, păru că face un mare efort ca să respecte un cod nescris al bunelor
maniere. Eugen Steriade îmbrăcase un pantalon negru şi un veston mov închis
peste cămaşa albă cu guler rabattu. Oaspetele intempestiv se arătă deodată
uimit de parcă abia acum observa statura înaltă a doctorului şi înfăţişarea lui
fizică. Părul castaniu aproape blond, netuns de dinainte de marea nenorocire cu
copii, crescuse şi-i atârna în mici bucle peste frunte şi peste ceafă.
Încercănaţi, ochii, de un albastru metalic, păreau şi mai reci şi mai nemiloşi
în lumina crudă a prânzului. Trezit la realitate, atent şi calm, Steriade se mişcă încet vrând să pară nesigur pe paşii săi, vrând să-i inducă necunoscutului convingerea că era confuz, istovit şi plin de tranchilizante. Ajuns, în fine,
în dreptul canapelei, se aşeză picior peste picior şi, lipsit cumva de
bunăvoinţă, întrebă nerăbdător:
- Domnule, mai înainte de toate, cine eşti?
- Chiar vrei să
ştii?
-
Don’t be a bastard, a stupid one! I want to know who you are, and what do you
want from me?
-
Nu pricep englezeşte. Trebuie să vorbim aceeaşi limbă. Renunţă la snobismul tău
obişnuit şi hai să vorbim aceeaşi limbă.
Vrei un nume nu o identitate, sunt Pascal Popescu, revoluţionar de
profesie. Îţi place? Îţi convine? E destul de expresiv pentru tine?
Noţiunea
de revoluţionar de profesie nu era o noutate pentru doctorul Steriade. Auzise
despre aceasta în primele luni petrecute în Elveţia, pe când se specializa în
tehnicile hipnozei şi sugestiei, ca bază terapeutică în cazurile severe de
psihoze sau depresii. Zâmbetul de pe faţa lui Pascal se lărgea, devenea
atotcuprinzător, îl făcea să-şi amintească brusc de tratatul neterminat, despre
psihologia celor ce deţineau Puteri sau exersau tehnici prin care să acceadă la
Puteri. Prezenţa lui Pascal era
edificatoare. Cuvintele nu dovedeau nici o urmă de consideraţie pentru omenire.
Revoluţionarii de profesie călătoreau prin timp, prin istorie, propagau
revoluţia continuă şi nimeni nu ştia vreodată unde, în ce ţară vor cădea soţii distrucţiei.
O asemenea operă nu se făcea cu sentimente şi nici cu iubire de oameni. Prima
impresie nu putea să-l înşele prea mult pe Steriade, el fiind un specialist de
înaltă clasă. Izbuti, dintr-o răsuflare, să contureze profilul psihic al
vizitatorului. Ştia ce gen de persoană se afla în faţa lui, cunoştea deja felul
cum arătau uneltele răului. Se uită atent la cel care-şi dăduse numele Pascal şi se
regăsi pe sine ca şi cum tocmai ieşise dintr-o cameră întunecată la lumină.
Gândi vag şi impersonal c-ar fi trebuit, la data aceasta, să fie deja undeva la
adăpost de ura şi furia revoluţionarilor de profesie, artizanii celui mai vast
şi, poate şi
inutil, măcel omenesc. Nu înţelegea cum de mai era încă la Bucureşti şi
nu undeva în Bermude. Privi în gol şi amintirea deveni tot mai precisă: fii
săi, Alexis şi Niki, nu mai erau în lumea de aici şi, plecaţi fiind, lăsaseră în sufletul său cel mai
vast pustiu.
De fiecare dată,
amintirea, dublată
de imaginile copiilor săi murind, îi era cu totul insuportabilă. Îl dobora. Existau o mulţime de grozăvii uşor de
îndurat, ca privelişte, dar moartea unor copii loviţi de meningită, depăşea adesea cu mult puterea de
rezistenţă a oamenilor. Trebuia să fii construit într-un anume fel ca să nu
clachezi. Steriade, ca medic, ar fi trebuit să reziste, să nu se prăbuşească,
dar, ca întotdeauna, nici el nu reuşise să controleze reacţia imprevizibilă a
factorului său uman. Trebuia să înghită un narcotic pentru a rezista asaltului
imaginilor stocate în memorie.
În cele din urmă, Pascal se detaşă de farmecul fizic al prezenţei doctorului
şi începu să-i vorbească. Îl lămuri asupra misterului operei de
transformare comunistă a României. Românul dovedea mare potenţial satanic, un
filon de perversitate remarcabil. Deasemeni setea de crimă a românului creştea de la o zi la alta. Era admirabil
felul cum se ura frate cu frate. Încă o dată o asemenea populaţie, a cărei
inteligenţă acţiona distructiv, sărise în ochii celor mari şi-i silise să-i
măsoare zelul şi puterea credinţei. La fel ca Dumnezeu, şi satana preţuia
fiecare suflet ce i se devota, căci vremurile erau aproape.
Steriade îl asculta
evaluând fiecare cuvânt ieşit din gura străinului cu sentimentul că el singur
provocase acest moment de coşmar. Acolo, în Elveţia, n-ar fi trebuit să-şi
dezvăluie pasiunea pentru ocultism, pentru experimentarea căilor prin care se
puteau dobândi Puteri soprasensibile. Făcuse o greşeală oribilă din dorinţa de
a-şi arăta toată deşteptăciunea. Devenise o pradă uşoară pentru vulturii
Puterilor. Se uita la necunoscutul cu pseudonimul Pascal şi trăia spaima celui ce vedea la picioarele sale
deschizându-se porţile iadului. Doamne, nu mă părăsi, repeta în gând.
- Vom lucra împreună,
spuse Pascal, vom distruge această lume inteligentă şi acest gen de făpturi credincioase,
loiale lui Dumnezeu Tatăl, vom curăţa repede pământul de oamenii ce încă mai au
dorinţa de a trăi în armonie cu iubirea lui Dumnezeu, făpturile ce au
conştiinţa lor de creaturi cereşti, ca să le facem loc oamenilor viermi, pentru
ca să dispară pentru totdeauna de pe pământ onoarea, demnitatea, credinţa,
atribute ce-au aparţinut zeilor, îngerilor, celor luminoşi, în genere. Vom
popula pământul cu făpturile abjecte ale celor ce vor fi comunişti, îţi poţi
imagina în ce abjecţie vor cădea populaţiile din partea asta a lumii? Se va
înjunghia frate cu frate. Îi vom ajuta pe cei abjecţi să devină şi mai abjecţi,
vom transforma pământul întreg într-o vale a plângerii, într-un lagăr al
morţii. Şi când lui Dumnezeu îi va fi silă să mai privească spre valea
plângerii, satanei îi va fi uşor să-şi ocupe regatul, să revină pe pământul de
pe care, acum zece mii de milioane de ani, ştii doar, în urma războiului dintre
îngeri, Dumnezeu L-a trăsnit, L-a lovit, L-a alungat din regatul Luminii în cel
al beznei eterne. Pe stăpânul întunericului numai urmaşii lui Adam îl pot iubi şi
accepta. Pământul va ajunge în stăpânirea lepădăturilor comuniste, iar oamenii
viermi, câţiva dintre ei, vor avea destulă minte pentru a ne preaslăvi pe noi,
revoluţionarii de profesie, uneltele satanei, noi cei ce trebuie să fim de zeci
de mii de ori mai tari decât ceilalţi. Eu voi face echipă cu tine. Te previn că
te urmăresc de mult, ştiu cum îţi funcţionează mintea, ştiu că împreună, vom
reuşi transmutaţia persoanei, vom obţine omul
nou după ce mai înainte îi vom trasa profilul.
Monologul necunoscutului
îl trezi pe doctor. Din imensa-i disperare îi veni, probabil, ideea de a face
pe prostul.
- Te ascult, dar se vede
treaba că tranchilizantele tari pe care le iau fără pauză de la moartea fiilor...
ai aflat, probabil, tragedia...
- A, da, ştiu şi regret
nespus, dar, în definitiv, nu erau decât doi mucoşi, două obstacole, bine că
s-au dus.
- Imbecilule, tună Steriade sfârşit de ură şi de durere. Ieşi imediat afară şi să nu mai îndrăzneşti să revii... Numai iubirea lor mi-a încălzit puţin
sufletul, ei, tu, dispari din ochii mei...
- Hei, na-ţi-o bună, oh,
la dracu’, ai căpiat, nu mai eşti întreg la minte, da, dar nu-i nimic! Se mai
întâmplă! Îţi vei reveni, vom construi împreună comunistul, vom fierbe
sufletele amărâţilor în retorte speciale, până vom obţine un comunist perfect,
un tip etern, un slujitor sacerdot al satanei, vei vedea c-o să-ţi placă!
- Ai fost cumva în iad, ai
văzut cum se trăieşte acolo?
- Nu fi idiot! Nu te prosti! N-am venit la tine cu fleacuri. Mă duc, s-a făcut
târziu acum, dar voi reveni, te voi anunţa telefonic.
După plecarea oaspetelui,
Despina intră în salon şi-l găsi pe doctor împietrit pe canapea. La întrebările
ei legate de vizita necunoscutului, se ridică în picioare şi întinzând braţele
spre ea, o cuprinse de mijloc şi-o trase spre el, căutând să-şi ascundă faţa la
pieptul ei. Lacrimile îi ţâşneau din ochi fără voie. Printre suspine cerea
iertare pentru felul cum, din egoism, răzbit de durere şi preocupat doar de
suferinţa lui, o lăsase singură, în loc să fi căutat consolare unul în braţele
celuilalt.
Îngrijorarea îl sili oarecum să nu se mai izoleze şi se agăţă cu o ciudată disperare de fiica
sa, Ariana, de parcă de respiraţia ei gingaşă, depindea şi viaţa lui. Ce-i
iubirea? Ce mister fabulos ascundea sentimentul iubirii? Era oare reversul
neiubirii sau însemna cu mult mai mult? Era poate cunoaşterea, era motivul
căderii lui Adam, era aventura devastatoare pentru care era omul nevoit să
trăiască? Era sentimentul cel mai greu de dus, forţa capabilă să dea dimensiune
cunoaşterii, suferinţei, durerii în forma cea mai sălbatică? Privindu-şi fiica,
doctorul Steriade se reconstruia parcă psihic funcţie de respiraţia copilei.
Era greu de spus dacă o iubea aşa cum îi iubise pe băieţi, poate că de data
aceasta sentimentele lui erau mai acute, mai înfricoşate, dublate, cu alte
cuvinte, de acel gen de spaimă, că viaţa omului nu se afla sub controlul său,
că în orice clipă, o instanţă superioară te putea despărţi cu forţa de tot ce-ţi era mai drag,
de tot ceea ce iubeai şi-ţi făcea şederea pe pământ mai uşoară.
La acest nivel de
înţelegere, Steriade se pregăti temeinic de plecare din România. Socrul său,
Cornescu, plecase deja din 1945, se instalase la Paris de unde îi trimitea
mesaje cu îndemnul să
se urnească de acasă la gară şi cu primul tren
s-ajungă la Viena. Ceea ce Steriade şi făcu mai
spre toamna lui 1947. Era într-un
compartiment al rapidului internaţional, cu soţia şi fiica şi trăia convingerea
că scăpase. Dar n-a fost să fie aşa, destinul îi propunea o alternativă. Doi
agenţi şi un jandarm pătrunseră în compartiment, îi arestară şi-i duseră la
sediul Siguranţei statului. Stăpânit de frenezie, Pascal Popescu îşi făcu
îndată apariţia şi, după ce-i oferi doamnei Steriade o cameră în care să stea
cu fetiţa şi să aştepte până termina discuţia cu
soţul ei, îl preveni pe doctor că, dacă îl va sili, va da ordin să fie
torturat. Exigenţele concrete ale iadului pământesc puteau fi simţite cel mai
bine în clipa când îţi vedeai torturată fiica de numai doi ani, sau soţia era
violată sub ochii tăi cei plini de iubire. Pascal repetă cu pasiune şi
fermitate că el era comunist şi puţin îi păsa dacă Steriade îl slujea din
convingere sau de frică.
Lucrurile se limpeziră.
Steriade îşi punea ştiinţa în slujba lui Pascal, iar Pascal îi lăsa
posibilitatea să-şi păstreze vila familiei după ce îl va fi numit consilierul său personal. Anul 1947 se sfârşi cu
victoria orgiacă a bravilor comunişti. Ultimul bastion al nădejdii, respectiv Regele, fusese detronat
şi alungat din ţară. Forţa răului biruise peste sufletul românilor. După ce o
vreme Despina mai pusese încă întrebări soţului ei şi nu căpătase niciun răspuns, încetă de-a binelea să mai
ceară explicaţii pentru ce li se întâmpla. Comunicarea cu familiile, a Despinei
şi-a lui Steriade, aflate la Paris şi la Londra, se întrerupse. Pentru un timp
inimaginabil de lung, cortina de fier, instituită ca măsură de precauţie între
Est şi Vest, separă planeta în două lumi antagonice. Şi Estul şi Vestul erau supuse
experimentelor. În fiecare parte se căuta calea cea mai scurtă şi cea mai
eficientă de alungare a lui Dumnezeu din sufletele oamenilor. Se experimenta
într-o parte transformarea oamenilor în animale de consum, iar în cealaltă
parte se urmărea extirparea sentimentelor, prăbuşirea naturii umane în natura
unui animal furibund de foame, de sete, de ură şi scârbă faţă de el însuşi. În lume existau puţini
înţelepţi apţi să deceleze adevărul. Probabil că înţelepţii se ascunseseră prin oraşe uitate de Dumnezeu,
sau chiar în mânăstiri, ducându-şi viaţa în post şi rugăciuni. Steriade însă,
sechestrat la Bucureşti, era silit să devină slujitorul lui Pascal. Fiecare zi
de viaţă, pentru el, soţia şi fiica sa, îi cerea un preţ exorbitant. Nu putea
împărţi cu nimeni povara, trebuia să păstreze tăcerea. În adâncul conştiinţei
se considera sclav şi chiar dacă ar fi ales moartea în locul vieţii şi al
speranţei, tot o personalitate de sclav credea că ar fi dezvoltat în sine. Ziua
de mâine nu mai avea nici o valoare pentru el. Copleşit de un mare balast
emoţional se târa înainte cu faţa mereu întoarsă către trecut.
La capătul a zece ani de coşmar, într-o zi, pe
când se întorcea acasă de la minister, văzu din maşină chipul unei femei ce i
se păru că era al mamei sale. Îi ceru şoferului să oprească. Era ora cinci după
amiază şi se afla în dreptul fostei cafenele Nestor. Coborî din maşină şi
alergă după femeie. Când o ajunse, aceea întoarse capul, el îşi dădu seama de
greşeală. Răzbit de umilinţă, începu să plângă. Şoferul îl urmărea atent prin oglinda retrovizoare. Lui Steriade însă faptul
îi scăpa. Se gândea şi încă nu ştia dacă mai putea continua sau va înnebuni.
Nu-şi putea privi soţia fără spaima că mâine nu o va mai găsi acasă. Nu-şi putea privi fiica, fără un sentiment
de frică, de vinovăţie şi de neputinţă. Şi timpul nu se oprea, mergea mereu mai departe, fără să-i pese de durerea
lui ori de tragedia românilor, tragedia unei lumi ce pornise în picaj spre
autodistrugere
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu