INOCENŢA PRESCHIMBATĂ ÎN CUNOAŞTERE ŞI prin cunoaştere în sfinţenie din iubire faţă de Dumnezeu,
într-aceasta consta misterul şi ideea de mutaţie a rasei, gândea Paul aflat
singur în bucătăria casei sale, în jur de ora nouă, dornic să mănânce ceva. Din
iubire faţă de Dumnezeu care era adevăr, libertate, sfinţenie, alfa şi omega şi
mai era şi mirajul, fantasma, Fata Morgana către care oamenii, pelerini în
deşert, întindeau mâinile torturaţi de boală, de sărăcie, de singurătate. Cât
de nemărginită trebuie să fi fost supărarea lui Dumnezeu dacă l-a alungat pe
Adam, cel rupt din Sine, în pustiul arid şi fierbinte al sclaviei? Imaginea îi
dădu fiori, îl făcu să strângă din umeri cutremurat de spaimă.
Fusese la Paris. Revenise
acasă de numai o săptămână. Se simţea aiurea, străin şi singur. Boala, singurătatea
(neiubirea) şi sărăcia, tot ce era mai
rău în viaţă, transforma fiinţele omeneşti în sclavi şi slujitori ai infernului
sclaviei. Boala, neiubirea şi sărăcia se înălţau în faţa ochilor lui Paul
înspăimântându-l de moarte. Tania îl părăsise. Nu vreau să fiu bolnav, nu vreau
să fiu neiubit, nu vreau să fiu sărac, striga sufletul său din temniţa
prezentului. Nu vreau să fiu
sclavul bolilor, al foamei, al mizeriei. Vreau să fiu liber, sănătos, iubit şi
bogat. Înfrigurat, îngrozit, se întreba întruna: cu ce-am greşit, Doamne, de ce
sunt atât de nefericit şi atât de singur?
Dimineaţa foamea îi
provoca dureri ulceroase. Chinuit de suferinţă, singur în bucătăria luminoasă
îşi zicea c-ar fi fericit dac-ar avea acum la micul dejun un biftec uns cu
puţin unt, presărat cu mărar tocat mărunt. Mărarul conţinea fier, bun pentru
sânge. Aşa credeau medicii. Mai zilele trecute, se lamentase în faţa lui Dan
că-i era atât de dor de Clara, încât îi venea să se arunce în faţa trenului, să
scape de toate.
În frigider găsi numai o bucată de ficat cumpărată
de Dan. În absenţa nevestei,
Dan se oferi să-i fie de ajutor, să-i cumpere una şi alta, de-ale gurii. În
realitate nu se pricepea la nimic, ba mai şi încurca totul într-un chip
mizerabil.
Tania, a doua fostă soţie neiubită, îşi luase lumea în cap, după
ce, mai înainte, îi reproşase lui Paul c-o înşelase. Plecase de la el, căutase
un aer mai bun, nepoluat.
Bucureştiul, pe zi ce trecea, devenea un cuptor încins, o catastrofă, regat al
gunoaielor, loc neprielnic vieţii, în general, şi femeilor în particular.
Nimic pozitiv, mângâietor
nu-i venea în minte. Noxele, susţineau savanţi, contribuiau la idiotizarea
indivizilor. Vremuri urâte, infernale veneau, dăinuiau, se eternizau. Începea
să-i creadă pe esoteriştii de teapa lui Oreste, susţinătorii fervenţi ai
sfârşitului lumii. Oreste presupunea că ritualurile naziste au reuşit să
deschidă porţile iadului rămase de atunci deschise. Explica pe îndelete cum
după cataclismul din deşertul Gobi deţinătorii cunoaşterii, adevăraţii stăpâni
ai lumii, s-au aşezat într-un imens sistem de caverne de sub munţii Himalaia.
În interiorul cavernelor s-au scindat în două grupuri; primul a urmat calea
mâinii drepte şi-şi avea centrul în Agharta, loc de contemplare, cetate a
binelui, templu al neparticipării la evenimentele lumeşti. Al doilea grup urma
calea mâinii stângi, îşi avea centrul în Shambala, regat al violenţei şi-al
forţei grăbind ajungerea umanităţii la răscrucea timpurilor. Magul Hitler
fusese ales conducător al popoarelor. I se înlesnise pactul cu Shamballach,
căruia i-a jurat slujire şi credinţă şi şi-a respectat jurământul. A deschis
porţile iadului şi l-a eliberat din lanţuri pe anticrist care-i liber. Umblă pe
pământ şi batjocoreşte creaţia lui Dumnezeu.
Paul suspină înfricoşat
oarecum de slăbiciunea ce pusese stăpânire pe el. Ajungea să creadă că Dumnezeu
îşi întorcea scârbit faţa de la el lăsându-l pradă şi hrană demonilor. Erau
vremuri de restrişte, infernale chiar. Niciodată, dar absolut niciodată, credea
el, România n-a cunoscut o atât de nemăsurată ruşine, umilinţă, corupţie etc.
Căută tigaia, obiect
străin, tefal ori teflon, garantat, nu scotea fum, nici miros de prăjeală,
zicea reclama, numai bună de fript ficatul luat din frigider şi pus pe masă.
Încotro se putea găsi un strop de
mângâiere? Nicăieri, la drept vorbind. Inocenţa preschimbată-n
cunoaştere, ideea în sine năştea mii de gânduri, unul mai disperat ca altul
într-o ordine crescătoare, făcându-l să ajungă la concluzia că viaţa lui era o
cruntă inutilitate în planul lui Dumnezeu, că ori cu el, ori fără el, lumea era
aceeaşi şi mare scofală nu era dacă-şi trăgea un glonţ în cap.
Dezgustul de a prăji
ficatul era evident. Prezentul se arăta duşmănos. Tatăl său plecase de la Paris
cu o echipă de chirurgi în Australia, la Sidney. Paul credea că va muri aici
singur. Dan striga că România se scufundă. Bărbaţii români, cu
puţine excepţii, erau făcuţi după chipul şi asemănarea pedesereului pe care
nici un cuvânt nu-l mai putea cuprinde. PDSR-ul purta României o ură viscerală
şi nu se ruşina de puterea lui de a o distruge. Făcea bucuria răilor, ştergea
România de pe hartă.
Trânti bucăţile de ficat
în tigaia încinsă pe aragaz. Cândva, de mult, în altă viaţă, dejunase de câteva
ori la Capşa cu Clara. Între felurile de mâncare, îi spunea că piramidele erau
temple construite de extratereştri. Iniţial ideea aparţinuse alchimistului
James Thanner. Ea se arăta mereu mai dispusă să-i creadă pe clarvăzători decât
pe oamenii de ştiinţă. O natură religioasă, mistică; trăită în lumea cărţilor. De
la Homer la Shakespeare, de la Balzac la Dostoievski, probleme de conştiinţă,
tragedii şi comedii. Scăpa astfel de
mizeria de zi cu zi a existenţei. Îi povestea de asemeni cum se îndrăgostise de
Marcel, cum se logodiseră şi cum el era singura fiinţă de care-şi va aminti şi
în clipa morţii.
Se bucura nu atât de
spusele Clarei cât de inflexiunile glasului ei, un mister, ceva inexplicabil
care făcea din ea o prezenţă copleşitoare. N-o putea uita. Tot ce aparţinea
femeii acesteia îl făcea să vibreze de bucurie. Ca o plantă fără apă, fără
Clara se usca. Murea. În ciuda strădaniei de-a face copii cu Ingrid, prima lui
nevastă, nu-i reuşise. Se gândise numai
la Clara.
Simţea că-i vine acum să vomite de foame şi de
durerea ulceroasă.
Vremurile grele scoteau la
iveală tot ce era mai rău în oameni. Firea josnică a românului ţâşnea, de zece
ani încoace, în jeturi vulcanice. Ucidea tot. Distrugea tot. Sâcâit de durere,
aranja bucăţile de ficat în tigaie, întorcându-le cu furculiţa.
Era bine ca Oreste, care-i
promisese că-l va ajuta s-o uite pe Clara, să nu sune tocmai acum la uşă. Dar
Oreste, dornic să-i fie de ajutor, tocmai acum apăsă îndelung butonul soneriei.
Se duse şi-i deschise. Oreste stătea în prag cu o franzelă sub braţul stâng. În
ochii lui Paul, el apăru ca o catastrofă naturală, ceva similar cu moartea
Cartaginei.
- Am adus pâine proaspătă.
Nu descifra expresia lui
Paul. Stătea în prag, numai piele şi os, şi se străduia să zâmbească.
- Intră odată, nu mă
ţine-n uşă, îl grăbi
Din tigaie urcau trâmbe de fum negru, mirosuri
greţoase de carne arsă. Se repezi să salveze tigaia în flăcări şi ce se mai
putea din ficatul ars. Separă partea carbonizată de cea rămasă bună. Aranjă
feliile subţiri pe o farfurie frumos lucrată din porţelan fin, amintire din
timpuri străvechi, moştenire de la vreun străbunic plin de demnitate,
înconjurat de obiecte scumpe, pline de lumină. Lumină şi căldură, o zi toridă
se înălţa afară pretutindeni.
- O bucătăreasă mi-ar trebui şi un cont în bancă,
spuse Paul rupând, după o vreme, tăcerea.
Mesteca atent, îndelung,
fiecare dumicat trecându-l dintr-o falcă în alta, scârbit peste măsură de
amărăciunea ficatului prea înecăcios, prea aspru; mai cu plăcere ar fi mâncat
un cartof crud şi gata. Se uita totodată la Oreste cel căzut cu totul în patima
vegetarianismului, ajuns un pachet de oase, vorbind întruna despre binefacerile
ierburilor şi ale vieţii în sărăcie şi înfometare. Înceta să mai simtă
omeneşte, ceva la nivelul cărnii, obţinuse mortificarea la care năzuise.
Dumnezeule mare, nu aşa, nu cred că asta-i dorinţa Ta, gândea Paul în adâncul
disperării, prizonier încă al tuturor slăbiciunilor umane.
Firimituri de ficat îi rămâneau în gât. Trebuia să
bea ceva. Prinse ceainicul burtos de toartă, îi smulse capişonul şi-şi turnă o ceaşcă plină, împingându-l apoi
spre Oreste.
- Bea şi tu măcar un ceai
cu zahăr, îl sfătui.
La rându-i puse în ceai
două linguriţe cu vârf de zahăr amestecându-l îndelung.
- Dulcele combate cu eficienţă deprimarea, spuse
suspinând.
- Eu nu-s deprimat, spuse Oreste. Sunt fericit.
Clipă de clipă sunt fericit.
- Serios?
- Da.
- N-ai vrea să faci o baie
minunată după o saună şi să stai undeva în Hawaii, mângâiat de briza oceanului?
- Orice prost ştie să
dorească, numai deştepţii ştiu să renunţe.
În trecut, în amintire,
undeva într-un teritoriu interzis rămăsese adolescenţa lui Paul, sufletul său
plin de dor, de iubire de viaţă, de orizonturi nemărginite. Visuri nebune. Lux şi fericire undeva în
Spania, în Caraibe, în Palma del Mallorca, la Barcelona; tinereţea era singura,
dar absolut singura pagină interesantă din romanul vieţii. Fiecare era şi zeu
şi om şi trăia din plin convingerea nemuririi. Paul se crezuse cândva
nemuritor. Azi se vedea a fi sarcastic, ulceros, rămas în afara lumii. Cine gonise bucuria de a trăi din inima
lui? Cine-l jefuise? Cum de se simţea atât de singur?
Din perspectiva acestui
prezent plin de jale, văzută ca printr-un binoclu întors, viaţa sa, in imagini
vii, îl cutremură. Înmuiat de spaimă deveni brusc mistic, imploră în gând:
Doamne, dacă mi-ai schimbat într-atât viaţa, schimbă-mi şi sufletul ca să pot
îndura pedeapsa.
- Ce-i cu tine, întrebă Oreste. Nu cumva eşti
bolnav?
- Mi-e bine, nu te
îngriji, sunt sănătos tun.
- Ai un aer cam dus.
- Mă gândeam.
- Nu te mai gândi,
trăieşte şi tu un pic, prea gândeşti mult. Mănâncă nişte pâine proaspătă cu
miere, face bine la ficat.
- Îmi răscoleşte stomacul,
nu pot. Numai grătar, numai carne friptă pe grătar atât pot.
- Nişte exerciţii fizice,
un pic de sfinţenie nu ţi-ar strica. Ţi-ar mai alunga păcătoşenia gândurilor.
- Iar începi cu sfinţenia
şi păcătoşenia?
- Dar sunt realităţi,
omule. Sfinţenia şi păcătoşenia sunt realităţi la care, ce-i drept, n-ajunge
omul natural, omul nici rău nici bun, criminal şi ucigaş de ocazie şi sfânt tot
de ocazie.
Aşa vorbea şi Dan.
Înscrisuri akashice. Hălci de
istorie, hălci de vis din care Răzvan se smulsese prin moarte. Se smulsese şi
Marcel păstrând intactă splendoarea tinereţii sale. Acum Marcel iubea soarele
acestei vieţi, fiindcă era cu Clara, o iubea
pe Clara, îşi iubea şi copiii, o iubea până şi pe Anelise, soacra sa,
care venea mereu în vizită, numai şi numai din iubire pentru noua familie a
Clarei. Uita să se mai
întoarcă la ea acasă, în Germania. Era din nou fericită. Iubea şi era iubită.
Bazil Conti descoperise comoara din sufletul Anelisei. Nu mai avea nici o
amantă. Se uita numai la Lise, femeia sa, unica. Se iubeau unii pe alţii,
tacit, se înţelegeau fără măcar să
scoată o vorbă. Stufoşenia amănuntelor nu trebuia luată în seamă. Ducea la
disperare până şi pe cei mai iscusiţi istorici. Disperările ştiinţei atingeau
infinitul. Popoare întregi de oameni deveniseră popoare de viermi. Se târâseră
prea multă vreme pe burtă; n-au mai putut să se ridice pe picioare.
- Spune-mi, ai cercetat
băiatul?
Luă farfuria cu ficatul
uscat de-a binelea şi o puse în chiuvetă.
Dimineaţa trecea, curând
va fi amiază, apoi după-amiază, apoi amurg şi uite-aşa timpul, pe aripile porumbiţei, se ducea. Unde? Numai inteligenţii
ştiau. Nu fi trist etcetera. Don’t be
angry, a silly man. Mai
profitabil era să fii fericit. Be cool! Cool and happy.
-
Iustin s-a născut plângând, lucru foarte rar, începu Oreste.
- Ce să fac, de unde să
încep, cum să-l conving pe băiat că-i vreau binele?
- Iubeşte-l! Cu tot
sufletul. Iubeşte-l şi arată-i că-l iubeşti. Iubirea generează iubire. Te va
iubi şi el. Nu-i ca Gigi. Are altă stofă. E diferit de noi, să ştii.
Paul reţinu fiecare
amănunt, deşi îl dispreţuia pe Oreste.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu