marți, 12 februarie 2013

Superba zi de mâine, fragment din roman



Nimic nu distrugea mai temeinic un popor, spunea Britton, decât batjocura de a fi sub călcâiul celor mai josnice lepădături. Umilirea popoarelor, ridiculizarea demnităţii popoarelor, transformarea gloatelor în călăi anonimi, fusese ţinta celor ce lucrau la eliminarea identităţii naţiunilor. Forţe invincibile priveau fix spre o omenire preschimbată în turmă fără Dumnezeu, fără speranţă. Gellu se uita la Briton şi, poate printr-o bizară asociere de idei, îşi amintea de ultima zi petrecută cu tatăl său, la hotelul Scribe, din Paris. AmedeoCortez o rugase pe Eleonora Duca, invitată la dejun tocmai în acest scop, să-i vorbească despre Henriette.
Eleonora Duca o cunoscuse bine, fusese în relaţii de vizită cu familia Vlădescu. Spuse mai întâi că  nu-şi dădea seama dacă Henriette fusese realmente frumoasă, poate că nici nu fusese într-adevăr o frumuseţe, dar avea ceva care atrăgea privirile ca un magnet, părea senzuală, avea un trup expresiv, cu forme obraznice, săreau în ochi în ciuda îmbrăcăminţii ei care încerca să mascheze rotunjimile, bustul generos, picioarele lungi şi perfecte. Din pricina felului cum arăta nu părea cochetă, deşi era una dintre cele mai elegante femei. Orice ar fi făcut o prindea, avea un stil al ei, o alură care-o distingea de restul lumii şi poate că în asta consta farmecul ei, fiindcă, da, poate nu era frumoasă după tipic, dar avea mult farmec, era o prezenţă ravisantă. Nici măcar nu încuraja bărbaţii, nu-i lua în seamă şi totuşi bărbaţii erau nebuni după ea şi înnebuneau şi mai tare în faţa răcelii ei, un fel aparte de a fi distantă, n-ar fi putut spune că era arogantă, nu, dar nici accesibilă, prietenoasă nu, vai, nu. Îşi amintea că în micul lor cerc, când Henriette îşi făcuse apariţia în lume, cum se zice, făcuse valuri uriaşe. Avea şaptesprezece ani şi tocmai se întorsese de la un pension, un liceu de fete din Germania, unde erau admise numai fetele nobilimii germane, cu nesfârşite titluri princiare. Mircea Vlădescu, tatăl ei, se prevalase probabil de descendenţa Aglaiei. Un an, sau doi mai târziu, Henriette se măritase cu prinţul Mavrody, dar mariajul lor n-a ţinut şi-aici a fost ceva de neînţeles, în ciuda splendorii ei şi-a averii pe care Vlădescu i-o pusese ginerelui său, Mavrody, la picioare, după nici doi ani, Mavrody a fugit la Paris şi-a lăsat-o pe ea să ceară divorţul. Curios, nu-i aşa, bărbaţii roiau în jurul ei, dar n-aveau curajul să se însoare cu ea, după ce se aflase că Mavrody plecase pentru că nu mai putuse efectiv îndura s-o privească doar, pretinzând firesc drepturi de soţ, refuzate însă de Henriette cu o îndărătnicie care-l făcuse să renunţe, în cele din urmă. Presa de scandal a delirat destulă vreme pe tema asta. N-a existat bărbat care s-o vadă pe Henriette şi să nu se gândească la căsătorie, dar numai unul a mai avut curajul să se aventureze, după experienţa lui Mavrody, un tip interesant, fără istorie, militar de carieră, care fusese scurtă vreme şeful gărzii la Palat, Iuliu Bălănescu. Imediat după nuntă mirii plecară la Veneţia, să-şi petreacă luna de miere. La numai câteva zile după plecarea lor, Vlădescu primi telegrama care-l chema la Veneţia. Vestea căzu peste el ca un fulger. Mirele se împuşcase în cap sub ochii miresei.
          De teama scandalurilor de presă, Vlădescu o duse pe mult iubita lui fiică într-o călătorie în jurul lumii, iar la întoarcere izbucnise războiul şi nimeni nu mai punea atât de mare preţ pe aventurile Henriettei. Oricum ea îşi revenise şi se măritase din nou, se găsise un bărbat şters şi inofensiv ca ŞerbanCortez, care se încumetase să se însoare cu ea. Deşi Vlădescu, persoană publică, ministru în slujba mareşalului, dorea ca Henriette să nu mai treacă prin vreo experienţă traumatizantă, ea nu l-a ascultat şi nunta s-a făcut. Dacă Şerban a iubit-o sau nu, după părerea Eleonorei, era ceva greu de ştiut. De data asta, în plin război, cu graniţele ţării închise, lumea nu mai bârfea chiar cu atâta patimă, nu se mai spălau public rufele murdare. Vlădescu îşi răsfăţa ginerele, i-a cumpărat vila maură de la Şosea, i-a dăruit apoi primului născut, Valentin, un bol de argint plin cu cocoşei de aur. Poate că tocmai ştersul şi delicatul ŞerbanCortez reuşise cumva să ajungă la inima Henriettei, s-o smulgă din lumea iluziilor ei mereu spulberate, să-i ofere bucuria maternităţii, a familiei.  Indiferent de câte se spuseseră, sau se crezuseră despre Henriette, ea şi Şerban fuseseră nedespărţiţi până la data cumplitei lor arestări. Ultimele lucruri despre cuplulCortez, Eleonora le aflase de la norocosul Cambrea care ajunsese la Istanbul ascuns în cala unui vapor.
          Ascultând-o, AmedeoCortez se gândea atunci la demonul urcat în lume din lumea lumpenilor generaţi de mahalaua Bucureştiului; la demonul care se întrupase în Groapă, lăsându-i fiului său Gellu o grea moştenire.
          Zece ani mai târziu, după mai multe întrevederi cu persoane importante, factori de decizie, GelluCortez era numit consilier economic la ambasada Angliei din Bucureşti. De data asta, la întrebarea lui Britton: Ai un plan? răspunse: Da, am. Şi tu vii cu mine.
          - Vin!
          - Şi încă mai ai ceva de făcut.
          - Ce???
          - Toate la timpul lor.
          GelluCortez, cetăţean britanic, diplomat, trăia la Londra de multă vreme, dar mai avea o reşedinţă la Paris şi alta la Florenţa. Venit la Bucureşti în calitate de diplomat, se întâlnea destul de des cu profesorul Grigore Otescu, marele orientalist, academician, savantul în domeniu cu cea mai impresionantă carte de vizită. Cum Radu Hariton era mâna dreaptă a lui Otescu, într-o împrejurare i l-a prezentat lui Gellu, cu precizarea expresă că, dacă ar avea vreo problemă şi nu l-ar găsi pe el, în absenţa lui avea libertatea să rezolve toate urgenţele cu Radu. În timp, între Radu şi Gellu, în ciuda diferenţei de vârstă şi a opreliştilor de tip comunist, se cimentă  o relaţie dintre cele mai agreabile, cu devoţiuni şi dovezi de loialitate mişcătoare. Gellu dori să cunoască familia lui Radu şi astfel, o cunoscu pe Marta Hariton, fostăCortez, soţia lui Radu, apoi pe Valentin şi pe Voichiţa, respectiv cumnatul şi cumnata lui Radu. Nu-i sigur că Gellu a văzut chiar imediat în Valentin şi Marta pe copiii fratelui său Şerban, n-a crezut până n-a făcut ample cercetări şi n-a găsit dovezile legale, dacă se poate spune aşa, căci pe cele spirituale le putea accepta mai uşor. Văzându-l pe Valentin, îl izbise din primul moment asemănarea lui cu Amedeo.
Curând Gellu avu în faţă toate documentele care atestau identitatea lui Valentin şi-a Martei. Era în toamna lui ’74.  Secretarul ambasadei Marii Britanii la Bucureşti îi puse în faţă toate actele doveditoare. Erau adunate de specialişti în servicii secrete, Gellu a plâns, el care nici nu ştia ce-i plânsul. Lor însă, lui Valentin şi Martei, nu le-a spus multă vreme adevărul. Dar începând de la acea dată, de câte ori venea la Bucureşti, nu pleca până nu-i vedea, iar după ce se născuse Noni, începuse să caute o cale prin care să-i scoată din România, fără să-i tulbure din rosturile lor cu dezvăluiri inutile. Se desprindea însă din ce în ce mai greu de micuţul Noni. O certa pe Izabela ca un bunic sfătos, nu era bine, zicea, să-l lase pe băiat să se joace cu păpuşile, devenea superficial şi, în genere, nu era bine să-i arate o atât de nemărginită iubire. Mai târziu, în viaţă, va căuta aceeaşi iubire totală, necondiţionată şi cum n-o va găsi, se va revolta şi împotriva vieţii şi a iubirii. Nu se putea stăpâni, recunoştea Voichiţa, Noni era soarele, aerul, sufletul ei.
          Valentin şi Izabela Cortez erau oameni cu multă dragoste pentru cultură, pentru semeni, cultivând în ei şi în elevii lor ideea că, prin educaţie şi învăţătură, fiinţa umană avea acces la marea taină a lui Dumnezeu, altminteri de ce ar mai fi lăsat Dumnezeu ştiinţa pe pământ dacă n-ar fi fost o cale de cunoaştere a unei mari părţi din secretul Creaţiei. Valentin era genul de om învăţat, pătruns de credinţa că în univers mai important era ceea ce nu se vedea, ba şi mai mult, avea certitudinea că, într-o bună zi, se va dovedi cu armele ştiinţei că Dumnezeu făcuse lumea şi o păstorea după un Plan care se dezvăluia numai celor aleşi. În inima lui socotea ateismul, pozitivismul, materialismul exacerbat canale prin care răul se extindea ca un cancer pe toată suprafaţa pământului. Răul, teoretiza el, era o emanaţie şi un accesoriu ineluctabil al chiar sfintei existenţe a lui Dumnezeu, de aceea păcatul nu avea o existenţă în sine. Pofta de păcat însemna pofta de profanare a virtuţii fără de care n-ar avea din ce izvorî. Cu alte cuvinte, păcatul consta din folosirea libertăţii pe care Dumnezeu trebuise să o acorde celui rupt din Sine, împotriva sfinţeniei, iar pietatea şi virtutea însemnau folosirea pe căile binelui a libertăţii. Solemn, sobru, Valentin, pedagog înnăscut, nu lăsa educaţia religioasă a adoratului său copil la voia soartei. Îl pisa, vorba Izabelei, mărunt, mărunt, cu discursuri despre libertate, cât de cumplit de importantă era libertatea pe care Dumnezeu a dat-o omului, preferând să-i lase, atât pe oameni cât şi pe îngeri, expuşi păcatului, decât să-i lipsească de libertate. Ar fi mers şi mai departe şi dacă nu i-ar fi fost frică de posibilele consecinţe i-ar fi vorbit fiului şi de marea crimă pe care o săvârşeau necontenit comuniştii, sfidând voinţa lui Dumnezeu, răpind fiinţelor omeneşti liberul arbitru, transformându-i în turme aproape animalice, pentru că, nu-i aşa, un om care nu gândeşte câtuşi de puţin la sensul vieţii lui în lume, decade automat din condiţia umană, se tâmpeşte, ajunge o simplă unealtă. Copilul rostea, privindu-şi părintele cu ochi inocenţi: libertate. Cuvântul suna destul de straniu în gura lui mică şi frumoasă; lui Valentin i se punea un nod de lacrimi în piept şi fugea atunci în birou, se aşeza la lucru pornind iarăşi şi iarăşi în căutarea absolutului, a dimensiunilor ce trebuiau să existe dincolo de frontiera dimensiunii a patra, lumea de dincolo, paralelă cu cea de aici. Căuta certitudini transmiţând fiului său, poate telepatic, sau mai degrabă prin forţa ADN-ului, aceeaşi irepresibilă dorinţă de a găsi Inteligenţa Supremă, absolutul. Izabela era cu mult mai cuminte, mai înţeleaptă, dacă se poate spune aşa, se mulţumea să-l adore, să-l îngrijească să-l ştie sănătos şi puternic.
Străbunii lui Noni-Gabriel-AmedeoCortez fuseseră exterminaţi de regimul comunist. Valentin uitase şi iertase. Marta nu. Ea visa la ziua dreptăţii, care trebuia să vină, de îndată ce în univers totul lucra pe principiul după faptă şi răsplată. Marta nu spunea niciodată adevărul despre nimeni, dar mai ales despre maică-sa, pe care o adorase şi la moartea ei, voise să moară şi ea. Se culcase peste trupul ei îngheţat şi minute în şir strigase, mămico, nu mă lăsa, nu mă părăsi, mămico, vino înapoi să vezi cât sunt de disperată. Vlădescu trebuise s-o smulgă de lângă mama ei moartă şi să fugă încotro văzuse cu ochii de frica torţionarului Groapă.
Ani buni mai târziu, se aflase, cum toate se aflau pe lumea asta, că prinţul Mavrody, primul soţ al Henriettei lăsase şi el un jurnal păstrat de sora lui, stabilită de multă vreme la Paris, jurnal în care scria că o prinsese pe Henriette de nenumărate ori  înşelându-l cu alţi bărbaţi, ceea ce devenise intolerabil. Dar asta nu însemna că încetase s-o iubească, o iubea şi considera că era una dintre cele mai frumoase femei văzute vreodată. Pe ŞerbanCortez nu-l înşelase, mai mult chiar  îi făcuse doi copii, ceea ce, din punctul ei de vedere, era o jertfă supremă. Mai erau şi alţi bărbaţi care credeau că Henriette fusese rarisim de frumoasă. Marta nu putea uita chinul maică-si. Aproape în fiecare noapte era bătută şi violată şi unori dimineaţa avea faţa plină de vânătăi. Viaţa lor cu Traian Groapă fusese cel mai chinuitor iad şi atunci când Henriette murise, Vlădescu jurase în faţa lor şi-a lui Dumnezeu că-i va răzbuna moartea. Dar nu mai apucase. În locul lui o făcuse destinul.

Niciun comentariu: