Cu un
efort notabil, Bartolomeo Tizmană se urni din pat. Ajuns în balcon, se uită în
sus, spre cer, apoi scuipă de mai multe ori. Neputincios. Epuizat. Nu prea
dormise. Văzuse filme pentru adulţi, porno, altfel spus. Nu s-ar fi uitat în
vecii vecilor la asemenea orori, dacă n-ar fi fost însărcinat de şefa sa,
managerul principal al unei asociaţii care se ocupa intens cu protejarea inocenţilor,
a abstinenţilor, a dezadaptaţilor şi-a
copiilor, să susţină o conferinţă despre pornografie cu titlul, moarte
pornografiei. După atâtea filme şi orgii virtuale, îi era atât de rău că abia
se mai mişca. Henrieta, nevasta sa, mare chiromantă şi tot mare ghicitoare şi
în stele, îl strigă, el o auzi, dar se prefăcu a nu fi auzit şi continuă să
privească lumea dimineţii de sus din balconaşul său, neînchis cu geamuri
termopan, nu avusese destui bani. Cineva suna la uşă. Probabil un client de-al
Henrietei.
Într-adevăr, era un tânăr. Visase un porumbel verde. Îi povestea Henrietei
visul şi insista că porumbelul fusese verde. Ceva, nu-i aşa, cu totul ieşit din
comun. De la o vreme, spunea tânărul cu oarecare entuziasm, visa numai păsări
şi credea că asta înseamna noroc. Se simţea fericit în vis. Asta până când
povestise fiecare vis doamnei Vârlan, aia de la etajul şapte, cu strungăreaţă
şi ochi şaşii, faimoasă în chestii de tălmăciri de tot felul, astrologice, mai
cu seamă. Unei doamne din Popeşti, i-a tălmăcit un vis cu raţe călătoare şi i-a
spus că bărbatul ei se lasă de italianca roşcată şi vine înapoi la ea. Drame
contemporane, gândise Henrieta, după ce mai ghicise câtorva bărbaţi părăsiţi că
vor avea parte de surprize. Şi aşa a fost.
Bartolomeu se aşeză la birou să scrie despre răul pe care îl provoca
pornografia şi cum distrugea aceasta viaţa inocenţilor. Scrise prima
propoziţie: Inocenţa preschimbată în subcunoaştere... Se opri, oftând adânc.
Era un bărbat obosit. Se agăţă de cuvântul subcunoaştere. Oare de ce-l
folosise, de ce-i venise în minte tocmai acest cuvânt? Nici nu ştia ce însemna.
Poate că nici nu exista în dicţionar. Subcultură, poate că da. Şterse repede
prima propoziţie. O începu pe a doua: Filmele pentru adulţi sunt distructive.
Acţionează asupra tuturor ca o otravă. Se opri din nou încă şi mai nemulţumit.
Presupuse că o plimbare prin parc i-ar face bine. Aţipi gândind că a ieşit din
casă şi s-a tot dus. Visa că fusese răpit de nişte pământeni sălbatici, veseli,
bine băuţi. Îl duceau undeva. Nu-i spuneau unde. Vigilent, văzuse totuşi
înscrisul de pe frontispiciu clubului în care intrau: Introibo ad altare dei, locul
plăcerilor eterne.
Evenimentele se petreceau în planuri paralele.
Bartolomeu Tizmană, om sobru, sever, auster ca un călugăr privea atent faţa
maestrului de ceremonii, dar vedea inelul lui cu ametist. Se întâmpla cu adevărat. Un băiat se logodea cu o
fată. Dintr-o virtualitate se transforma în ceva palpabil: gura şi inelul
maestrului de cermonii care anunţa logodna cu surle şi tobe. Şi perechile de
părinţi gata să leşine. Un tată avea faţa albă şi inexpresivă. O ocolea pe mama
băiatului. Nu ştia cum s-o îmbărbăteze. Cum să domolească gândul ei nebun că-şi
pierdea fiul. Cum s-o facă să vadă partea plină a paharului: câştigau o fiică,
fata pe care n-au avut-o, iată, exista, jumătatea lui spirituală, sufletească. O
găsise şi ăsta era cel mai mare noroc al vieţii. Ceasul regăsirii. Un tată
trăia singur momentul. Nu-l împărţea cu nimeni. Nici măcar cu soţia sa, cea
care zămislise rodul.
Vacarmul se potolea lent.
Ochii tuturor se aţinteau pe chipul maestrului de ceremonii.
Poate visez, îşi calma
Bartolomeu durerea. Poate dorm şi visez şi în vis stau în faţa unui lucru
născocit de mine pus să umple toate golurile. Te crezi bun până când fapta
cuiva îţi cerea să-i răspunzi cu o altă faptă. Semnificaţia logodnei, reacţia
în lanţ pornită din minte. Mama, năpădită de gânduri, crea o realitate nereală,
nepalpabilă. Unirea mistică, taina sufletului, trăire simultană în câteva lumi.
Poate că sensul vieţii omului era iubirea şi nu liberta tea, poate că Dumnezeu
Tatăl l-a făcut pe Adam din iubire inocent, dându-i atotputernicia iubirii.
Prin iubire deveneai liber. Un gând venea din alt gând. S-o iubesc pe ea,
iubind-o voi afla ceva ce n-am ştiut niciodată. Să-l iubesc pe mire, îşi
poruncea în tăcere mama fetei. Numai iubirea era baraj contra disperării. Nu-l
plăcea, nu ştia cu ce măsură să-l măsoare. Mama fetei era departe de-a gândi: Introibo ad altare Dei. Se temea de ziua de mâine. Şi fiindcă frica era mare nu putea trăi
nici ziua de azi. Nu se putea bucura de bucuria fetei.
Ceremonia se desfăşura
după un plan, nimeni, afară de maiestru nu ştia ce va urma. Nici măcar
regizorul, nici măcar logodnica. Într-o zi, cândva, într-alt timp cosmic mirele
s-a pogorât din înaltul cerului întrupându-se. Însuma însuşirile genetice ale
multor generaţii din neamul său, dornic de experienţă pământească. Poetul făcea
din existenţa lui o poemă în universul suprasensibil, suprasubtil. Mirele era
venit în împărăţiile lumilor de jos, dar nu era unul de-al lor. Miruit şi
sfinţit venea să răscumpere sfinţenia unui popor întreg, cocârjat sub biciul
corupţiei, îngheboşat, îngenunchiat de ispita răului, robit magiei negre, ah,
da, numai şi numai demoni, patimi pervertitoare, un popor de nerecunoscut,
buimac de somnul morţii, prin mire azi, prin milostenie şi iubire căpăta un
răgaz, să-şi lingă rănile, să se răscumpere şi să se înalţe. Introibo ad altare Dei. Intra-va el în altarele îngerilor ducând cu sine şi
poporul său zidit din demnitate şi onoare, prin fapte.
Cei din bal nu erau poeţi;
îl priveau pe mire cu cinism. În şoapte aspre vestejeau ideea devoţiunii.
- Ce mofturi, ce zarvă, ce snobism! Cine îşi
închipuie el că este?
Un preot în odăjdii aurii
împreună cu doisprezece diaconi, după buna rânduială a amfitrionilor, începu
ceremonia religioasă care consfinţea logodna mistică. Unirea bărbatului cu
femeia sa ţinea de tradiţia sacră şi de veşnicia vieţii. Rânduiţi invitaţii se
străduiau să participe la bucuria legămintelor. Cei mai mulţi, biruiţi de
mâncare şi de băutură plecau acasă dornici să doarmă. În vasta sufragerie unde era bufetul se pregăteau
mesele pentru dineu. În
bucătărie încă mai era loc pentru lumea care încă mai comenta.
- E chiar sfidător, spunea
o doamnă îndesată, să-ţi etalezi bogăţia când atâta lume moare de foame.
Muşca dintr-un picior de
pui fript după ce cântărise cu ochi critic opulenţa balului. Aparţinea mulţimii
care îndurase alchimia comunismului. Devenise o mutantă. Avea creierii spălaţi;
nu mai gândea; noi muncim, noi nu gândim. Gură colectivă din care ieşeau vorbe
negative. O voce din popor, când şi când, glăsuia despre imensa corupţie a
Occidentului, imensa îmbuibare şi bogăţie a occidentalilor; robii banului,
robii răului cu majusculă. Tot ce era mai rău în Occident trecea frontiera,
venea în România, ţară de dor, ţărişoara noastră mioritică, ţară carpatină;
aşa, avea oricine dreptul la metaforă.
- Nu există dreptate pe
pământ, nici aici, nici în altă parte, zvâcni cineva lângă urechea lui Tizmană.
Nu asista la ceremonialul
religios. Nu-i plăcea de preoţi. Nu-i plăcea nici logodna. Nu-i plăcea nimic
din ce făceau semenii săi.
- Suntem un popor damnat,
spuse profesorul de istorie.
- Ba te înşeli, tinere,
sări un domn ateu, liber cugetător, adept darwinist. Noi românii suntem un
popor inteligent.
- Tu nici nu ştii ce-i inteligenţa, râse
istoricul. Suntem inteligenţi să cerşim. Ştim cum să viclenim şi să cerşim.
Ştim o grămadă de lucruri străine popoarelor bine educate. Ştim cum să jefuim
văduvele şi orfanii, ştim al naibii de bine cum să ne omorâm semenii care
încearcă să iasă la lumină. Timp de două milenii nu s-a închegat nimic bun pe
pământul românesc. Asta spune mult despre un popor. Sărăcie, jaf, minciună.
Românul moare dacă nu fură, dacă nu minte, dacă nu jefuieşte pe văduve şi
orfani. De
ce m-aş mândri că sunt român? Să fugă de mine ca de un ciumat orice alt neam de
pe glob?
- Grecii sunt la fel de răi ca
noi.
- Grecii? Mă-ndoiesc.
- Şi tu eşti un mutant. Şi
tu ai profitat de oribila lume comunistă! Ţi-a fost bine sub comunişti! Ce mai
vrei?
Era femeia pervertitoare,
o fiinţă prinsă în zona gri. Slujise răul, demonul
îşi aveau în ea un om de nădejde. Personalul angajat pentru bal se mişca agil,
meseriaşi, puţini dar buni. Aranjau mesele pentru dineul ce avea să urmeze
logodnei. Dar slujba religiosa nu se mai sfârşea. Zorile noii zile erau
aproape. Femeia în verde omorâse multe suflete, dar continua să fie fericită.
Avea o karmă bună, cum ziceau esoteriştii, sau acei învăţăcei sacerdoţi ai budismului.
Se bizuia pe karmă şi reîncarnare, dispreţuia milostenia. Ei toţi îşi exaltau
mândria de a fi puternici prin ei înşişi. Se priveau în inimă şi sădeau acolo
tăria de a ucide. Ucide în tine pofta de a trăi, glăsuia Budha prin adepţi.
Ucide în tine, ziceau adepţii, pofta de a fi tată. Nu prăsi sclavi. Nu lăsa să
se nască prin tine un alt sclav. Vorbeau de sclavie. Ce-i de făcut? Cum să ieşim la liman?
În marea sală de
ceremonii, fostă sală de bal, preotul în odăjdii aurite consfinţea acum logodna
zicând:
-Se logodeşte robul lui
Dumnezeu cu roaba lui Dumnezeu.,
Mirele puse pe degetul fetei inelul de logodnă
simbolizând măreţia legământului.
- Îţi dăruiesc acest inel
de aur şi diamant, semn al sentimentelor mele pentru tine, tari ca diamantul,
durabile precum aurul este.
Înalţă-te, femeie, la
înălţimea bărbatului tău! Frumos îndemn. Cu adevărat religios; nimic de
obiectat.
Părinţii, copleşiţi de
emoţii, plângeau de bucurie pentru copiii lor.
Vreun binecredincios visa
la palatele pe care credea că şi le făcuse în cer: din aur, din sardiu, din
jasp, din smaralde, din opal, din vrednicia inimii, din milostenia inimii, din
iubirea lui de Dumnezeu. Visa un vis în realitate ştiind că nu ştia cât de adânci
erau prefacerile hărăzite.
În bucătărie se încălzea
cearta între oaspeţii nesăturaţi, sclavi ai foamei lor. Ştiau că gura le era
dată pentru mâncare şi băutură.
Femeia în verde căuta persoane
pe care să le nimicească. Îşi avea menirea ei: să inducă celorlalţi frica. Puse
ochii pe Bartolomeu:
- Mie îmi place, spuse, cum
suntem noi românii. Împuţiţi, laşi, vicleni, linguşitori. Îmi plac la nebunie
românii, pe onoarea mea.
- Francheţea ta e
dezarmantă.
- Nu-s împuţiţi chiar toţi
românii. Mai sunt şi câţiva curaţi, spălaţi, se vârî pe fir un alt tânăr.
- Americanii şi englezii
au înălţat împărăţiile acestei lumi. Merită să le şi conducă, vorbi încă unul
aflat la cumpăna dintre două vârste.
- Pe noi românii ne vor
arunca la groapa istoriei. Ceva ca-n Deşertul
tătarilor.
- De ce crezi asta?
- De aia. Că ştiu.
- Doamnelor, domnişoarelor
şi domnilor, poftiţi la masă, spuse majordomul venind din sala de ceremonii
unde tocmai se sfârşise ceremonia; Mirele şi logodnica lui primeau acum
felicitările celor ce doreau să le ureze casă de piatră, fericire,
prosperitate, viaţă lungă, rodnică în bucurii.
Era un ceas cum altul nu va mai
fi; ceas de început.
- Aş da orice, aş face
orice pact să fiu din nou tânăr, spuse un anonim..
- Ai da orice din ce ai.
Dar n-ai nimic. Nimic din tot ce este nu-i al tău.
- Ai prins gustul
filosofării! Nu cumva devii şi tu un mistic?
- Ai da orice? Dar ce ai
ca să dai?
- Sufletul! Viaţa! Mă
doare inima de o disperare fără seamăn.
- Mai las-o şi tu baltă.
- Ce-o fi cu Tizmană? Ia
te uită! Ori e beat ori tocmai a primit o veste catastrofală. Nu l-am mai văzut
niciodată atât de cărbunit la faţă.
-It takes all
sorts to make a world, spuse istoricul, cercetând curios grupul
ocultiştilor.
-Absolutely, consimţi prietena
lui.
Erau snobi, vorbeau limbi
străine.
Un anonim către altul:
- What’s the
matter with you?
- Why do you ask
me?
- You’re looking
disturbed.
Femeia-n verde pândea cu ochi de vampir. Cică vampirii erau toţi
de origine română. Foarte fecunzi, se prăseau pretutindeni ca iepurii.
Ziaristul de la Deutsche Welle către femeia-n verde:
- Voi românii sunteţi
foarte interesanţi.
- Ce-i drept, aşa-i.
- Fiecare doamnă,
domnişoară şi domn îşi are locul său rezervat la masă. În dreptul tacâmului se
găseşte cartea de vizită cu numele, mai preciză majordomul.
Chelnerii aşteptau să
servească.
Maestrul de ceremonii
dispăruse în adâncul casei împreună cu mirii. Nimeni nu i-a mai văzut
de-atunci. Mor, presimt că voi muri şi mi-e o frică îngrozitoare de moarte,
gândea un anonim. Scenarii sumbre, se năşteau şi stăruiau la suprafaţa
conştiinţei. Cu nimic nu se compara o conştiinţă încărcată. Prezentul devenea o
eternitate de suferinţă. Femeia în verde se pisicea pe umărul lui Bartolomeo. Se lipise de el şi-l
îndemna să se destindă.
- Doar nu iei în serios chestiile
astea popeşti, zicea, cu cel mai dulce glas de sirenă, da, dar Bartolomeo era
un Ulise recondiţionat. Se uita într-una la uşa pe care credea că va intra o
femeie frumoasă, va veni lângă el, îi va
încălzi şi consola inima. Cel care nu credea în Dumnezeu, spunea cândva un
Domn, locuia singur într-un univers chinuitor, mai întunecat decât întunericul.
Amintiri, frânturi, ca nişte luminiţe. De ce dispăruse mirele? Îi venea să
plângă. Nu auzea nimic din ce-i spunea femeia în verde: divorţată, singură;
dispusă; bogată, da, destul să-şi umple singurătatea nopţilor cu feluriţi
gigolo. Era o meserie nouă pentru bărbaţii români, dar de mare viitor. Drumul
gloatei nu era şi drumul ei, fiindcă ea ştia să trăiască viaţa din plin, zicea.
Un adolescent blond, cu
ochi albaştri, angelic ridică paharul de şampanie zicând încet:
- Să închinăm pentru miri,
să fie fericiţi, etern fericiţi. Viaţa să le fie un drum presărat cu azalee, cu
magnolii, cu tot ce poate fi mai bun!
- Nu te amăgi, n-am rămas
de dragul tău, am băut şi-am mâncat şi ne-am hulit unii pe alţii, biruiţi de
invidia cea păcătoasă, plănuind noi cum să te jefuim, furioşi că tu ai şi noi
nu avem.
Se auzi glasul unui bărbat
cult.
- Mirele cunoaşte adevărul,
asta l-a eliberat din toate mizeriile şi meschinăriile vieţii pe pământ.
- Pari răzbit de
consideraţie, de admiraţie, ceea ce mă miră.
- În viitor cei buni vor
purta pe frunte pecetea bunătăţii, iar cei răi pecetea răului din ei. Lepra răului va ieşi din
suflet afară, va fi semn trupesc.
- N-aş face afirmaţii
categorice. Nimeni nu poate şti cum va fi viitorul şi dacă va fi, pentru simplu
motiv că nimeni nu cunoaşte Planul ultim. Căci există un Plan. Nu ştiu mai
mult. Dar un Plan presupune logic o finalitate. N-aş vorbi, dacă n-aş cunoaşte,
zise bărbatul cult.
- Care-i adevărul care te face liber?
- Să nu aştepţi, să nu ceri niciodată nimic de la semeni.
Să nu-ţi gândeşti existenţa în funcţie de ce vei putea smulge de la ei.
- Dar e utopie. Cum să trăieşti fără să le smulgi semenilor inima,
rinichii, ficatul şi banii?
- Să trăieşti gândind să le dăruieşti semenilor inima,
rinichii, ficatul, averea şi puterea. E undeva în Evanghelii ceva în genul
ăsta: Dacă cineva îţi cere haina dă-i şi cămaşa. E ceva subtil aici.
Era un ceas prezent, dedus din
lunga eternitate. Bartolomeu Tizmană adormi instantaneu şi se trezi în patul
său. Vru să-i povestească nevestei visul. Ce semnifica dacă te visai la o
nuntă? Mărire şi glorie şi bogăţie cât cuprindea mintea omenească. Henrieta i-a
repetat de două ori că visul semnifica multe, dar trebuia să fie grijuliu, că
s-ar putea să semnifice şi moartea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu